vrijdag 27 mei 2011

Eigen bronnen


Het eerste filmpje dat ik op Youtube ontdekte was het volgende:
Dit filmpje zet het begrip ‘gender’ en andere gerelateerde  begrippen  op een duidelijk verstaanbare wijze naast elkaar.
Het begint met een duidelijke invulling van de begrippen : gender, genderrol, genderexpressie en genderidentiteit.
Dit filmpje zet je wel aan het denken over de impact die de stricte invulling van de genderrollen kan hebben op het leven en denken van mensen die in lichte of grote mate afwijken van de typische genderrol.
Het is niet de bedoeling om het onderwerp zo wijd open te trekken, maar de gerelateerde materie die verder in dit filmpje wordt besproken, is zo interessant dat ik het niet kon laten om op dit vlak ook wat onderzoekswerk te leveren en het even aan te raken.
Ik onthield eruit dat de genderrol vaak in de weg staat voor de genderexpressie. Wat maatschappelijk aanvaard wordt belemmert sommige mensen om volledig zichzelf te zijn. Bijvoorbeeld op het vlak van homoseksualiteit en alle daarmee samengaande probleemstellingen, zoals het homohuwelijk, openbare affectie en adoptie onder homokoppels.


Verder vond ik op de Site van Rosa, documentatiecentrum en archief voor gelijke kansen, feminisme en vrouwenstudies, het volgende humoristische in beeld gebracht filmpje:
Er staat informatie op over het reilen en zeilen van het feminisme waarin o.a. een onderdeel over ‘gender’ terug te vinden is. Hierin wordt kritisch gesproken over het onderscheid dat algemeen wordt gemaakt tussen sekse (fysieke verschillen) en gender (sociaal aangeleerde verschillen). Volgens dit artikel is het onderscheid overbodig en wordt het begrip ‘gender’ misbruikt om de stereotype rollenpatronen tussen mannen en vrouwen te bevestigen of weer ingang te doen vinden. 

Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat mensen een begrip of een term ombuigen omdat het hen zo beter uitkomt, dat gebeurt toch wel meer. Maar het feministisch standpunt is net zo goed een extreem standpunt. Extreme standpunten kunnen hun nut hebben, ze veroorzaken vaak verandering. Maar het is natuurlijk de bedoeling om noch in het ene, noch in het andere extreem te blijven hangen en een genuanceerde middenweg te vinden.  Het artikel in de volgende link sluit hierbij aan:
Humor mag en moet! Ik vond o.a. deze twee leuke filmpjes over stereotypes over mannen en vrouwen :

In het volgende filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Irfxw0ob0FQ&NR=1) geven jongeren van verschillende afkomst hun mening over de (on)gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het is opvallend dat de allochtone meisjes het vanzelfsprekend vinden dat ze onder de man geschikt zijn. Er is ook één meisje dat zegt dat ze getrouwd is en dat zij en haar man gelijk zijn, maar terwijl ze dit aantoont met haar handen , staat de hand die zijzelf voorstelt toch nog altijd onder de andere hand, die haar man voorstelt.
Ik vind dat de enige jongen die in dit filmpje aanbod komt een mooi punt maakt, of je nu een klein beetje onder/boven elkaar staat, of net heel veel, er blijft een ongelijkheid of verschil.
De Vlaamse meisjes die aan het woord komen vinden het, in tegenstelling tot de allochtone meisjes, zelfs ondenkbaar dat je eraan kan denken om jezelf onder iemand te plaatsen en zijn noden voor die van jezelf te laten komen.

In dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=pWc1e3Nbc2g wordt er aan Amerikaanse kleuters met behulp van een vrouwelijke en een mannelijke barbiepop gevraagd wie graag het huishouden doet, voor de kinderen zorgt,  gaat werken. De kinderen bevestigen hierin unaniem de stereotypes. Er wordt hen ook gevraagd of ze een jongen of een meisje zijn en of dit ooit gaat veranderen. Ieder kind weet goed welk geslacht het heeft. Ze beseffen ook dat dit voor altijd zo zal blijven. Ze zijn er ook van overtuigd dat het fout is om kleren van het andere geslacht te dragen en zeggen dat de andere kindjes hen zouden uitlachen moesten ze dit doen.


Persoonlijke anekdote die hierbij aansluit:
Tijdens mijn oriëntatiestage van 3 mei, hadden twee meisjes tegen een jongetje gezegd dat hij een meisje was. Eerst leek hij hier nog mee in op te gaan en mee te lachen. Maar na een paar minuten was het nog niet overgewaaid en leek het jongetje fel aanstoot genomen te hebben aan het grapje van de meisjes. Hij was boos en lichtjes aan het wenen. “Jullie hebben gezegd dat ik een meisje ben, maar ik vind dat niet leuk want ik ben een jongen.” De gender- identiteit lijkt in de kleuterklas ook al aanwezig. Maar langs de andere kant zie ik ook wel vaak jongens met handtassen door de klas wandelen.

Ik vond, ook in het tijdschrift ‘Klasse ‘ het volgende artikel dat mijn persoonlijke ervaringen,  bevestigt :

Het volgende filmpje geeft aan dat de gender-rolpatronen en stereotypes sterk in de media aanwezig zijn.  Het past niet in het kader van dit onderzoek, maar ik denk dat de impact van de media in het overbrengen van de genderrollen niet te onderschatten is. Vandaar dat ik de link toch maar toevoeg: http://www.youtube.com/watch?v=7DBJXzh6Rvg&NR=1
De beelden tonen dat kinderen al van op jonge leeftijd worden beïnvloed door hen, ook via de media, een  patroon voor te houden over wat voor jongens/meisjes gepast is. Zo zien we bvb. een spotje van Mc Donalds waar je een cadeautje bij je maaltijd kan krijgen, een barbiepop voor meisjes en autootjes voor jongens.



Dit is een link naar een boekje met als titel : ‘Gender in de klas’ : een hulpboek voor leerkrachten  die,  in de klas aandacht willen besteden aan, en rekening willen houden met de verschillen tussen jongens en meisjes, zonder de stereotype rollenpatronen te bevestigen en uit te dragen.

Dit is een leuk filmpje over de genderrollen, opgelegd door onze maatschappij.

Dit is een interessante pagina met tips voor leerkrachten om attent te reageren op stereotype uitspraken en gewoonten.  Het is verbazend om te merken hoe het rollenpatroon tot in onschuldig lijkende opmerkingen en uitlatingen doorsijpelt en zo ongemerkt de stereotype rolverdeling tussen mannen en vrouwen generatie op generatie doorgeeft. Ik leer eruit dat het belangrijk is er zeer bewust aandacht aan te schenken, vooral al in de kleuterklas! Omdat jonge kinderen zeer beïnvloedbaar zijn en zeer gemakkelijk gedrag kopiëren. 

Onderstaande link naar een artikel in ‘Klasse’ is ook zeer interessant. Aan het woord is een schooldirecteur die beweert goede ervaringen te hebben met het apart zetten van jongens en meisjes , vooral op de leeftijd van 12,13,14 jaar om de rust in de klassen te doen weerkeren. Hij beweert, misschien wel terecht, dat op die leeftijd jongens en meisjes vooral met anderen van hun eigen sekse optrekken (dat merkt hij op de speelplaats). De aanpak van de leerkrachten verschilt dan ook licht van jongensklas tot meisjesklas. Dat blijkt positieve gevolgen te hebben. Hij benadrukt wel dat hij het belangrijk vindt dat de leerlingen op latere leeftijd samen in de klas zitten. 
Wat ik hieruit leer is dat de genderverschillen wel degelijk duidelijk aanwezig  zijn in de klassen en dat ze vaak afhankelijk van de leeftijd en de omstandigheden een aparte aanpak vragen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gender_%28sekse%29

Dit is de invulling van het begrip ‘gender’ in wikipedia. De definities lopen natuurlijk gelijk met wat ik eerder al vond. Ik voeg de link toe omdat ik er een opmerking in vond over het bestaan van zowel matriarchale als patriarchale maatschappijen, met als gevolg verschillende invullingen van de rollenpatronen en in verband daarmee een verwijzing naar de schrijfster Margaret Mead, die er onderzoek naar deed. 

Het maakte me nieuwsgierig en ik vond het volgende over deze schrijfster:
Het lijkt me interessant om eens iets van haar te lezen, als ik er wat meer tijd voor heb. Ik vond alvast een paar boeken van haar in mijn moeders boekenkast.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten