donderdag 19 mei 2011

Verwerking verplichte literatuur: Obama en geloof


Barack Obama haalt aan dat Amerika niet langer alleen een Christelijke staat is, het is een pluralistische samenleving waar ook Joden, Moslims, Boeddhisten, Hindoes en mensen die niet geloven leven. Zelfs al waren er alleen Christenen, zegt hij, dan zou het nog niet duidelijk zijn welke christelijke leer er op de scholen onderwezen zou moeten worden.
Net zoals Amerika is Belgiƫ ook een pluralistische samenleving geworden. Ook wij kennen een grote mix aan culturen in ons kleine landje. Ik zelf ben niet katholiek opgevoed en ken eigenlijk redelijk weinig van het Christelijke geloof en hun gebruiken. Maar voor zover ik de dingen zie, kennen wij alleen een splitsing tussen de Rooms-katholieken en de Protestanten.
Obama wil hier dus duidelijk maken dat er niet alleen tussen verschillende religies, maar ook binnen dezelfde religie  een grote verscheidenheid kan bestaan, wat dan ook het geval is in Amerika. Waar ze dus een grotere religieuze diversiteit kennen als bij ons, wat naar mijn mening maar al te vanzelfsprekend is in zo een enorm land en in deze tijden van globalisering.
Obama zegt dat een democratie erom vraagt dat de religieuzen hun zorgen vertalen naar eerder universele- dan specifiek religieuze waarden.  Hun voorstellen moeten openstaan voor discussie en voor rede vatbaar zijn.
We moeten ons dus focussen op de belangen van de maatschappij in zijn geheel en hierin geen onderscheid maken tussen de verschillende aanwezige religies. Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik vind dat we respectvol moeten omgaan met iedereen in de samenleving en de religieuze geschillen aan de kant moeten laten (dit is niet altijd even realistisch) om op deze manier een zo aangename samenleving voor iedereen te bekomen.
Verder haalt Obama  aan dat je niet zomaar naar je geloof kan verwijzen, of de wil van God aanhalen als argumentatie om je standpunt te bewijzen of om je wil door te drijven.  Je moet een standpunt vinden dat opgaat voor ALLE religies. Hij geeft aan dat het gevaarlijk kan zijn om je politiek beleid op religieuze waarden te baseren. Aangezien je in een pluralistische maatschappij compromissen moet kunnen sluiten en religie laat dit op een fundamenteel niveau niet toe. Ook hier kan ik me goed vinden in het standpunt van president Obama. Als je in een land woont waar meerdere religies vertegenwoordigd zijn is het onmogelijk om een directe link te maken tussen politiek en religie. Bij ons hebben we natuurlijk ook wel Christelijk gezinde partijen zoals de Cd&V bijv. Maar ik vind niet dat dit het voortouw zou mogen nemen in hun agendapunten, wat naar mijn opvattingen ook niet het geval is. Ik vind dat het niet zou mogen uitmaken in wie of wat je gelooft als het om politieke kwesties gaat, dan is het alleen belangrijk om dezelfde maatschappelijke belangen te beogen.
Ik vind het mooi dat Obama, die zelf christenen is, pleit voor naastenliefde, gelijkheid en vergevingsgezindheid. Dit toont aan dat, hoewel hij zijn eigen overtuigingen heeft, hij respect kan opbrengen voor het feit dat andere mensen misschien andere overtuigingen hebben en deze daarom niet minderwaardig hoeven te zijn dan de zijne, gewoon anders.
Hij zegt ook nog dat we ons best gedragen in overeenstemming met de gemeenschappelijke richtlijnen, die we ons allemaal eigen kunnen maken. Waar ik ook mee akkoord ben aangezien religieuze motivaties en beweegreden niet door iedereen begrepen zullen/kunnen worden.
Er is echter nog veel werk aan de winkel op dit vlak, stelt Obama. Hij hoopt deze kloven tussen religies te kunnen overbruggen en de vooroordelen te kunnen overstijgen. Want, zegt hij, de mensen zijn het beu om religie als een aanvalsmiddel te zien gebruikt worden. Ik hoop dat Obama de kans krijgt om hier nog eens gedurende vier jaar werk van te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten